Curriculum

Interim Manager Communicatie & Marketing bij Waternet, werkend voor de gemeenten Amsterdam, Gooi & Vecht en het drinkwaterbedrijf. (april – dec 2023)

  • Vervanging van 2 teamleiders en verantwoordelijk voor de aansturing, inspiratie en ontwikkeling van 6 coördinatoren en 45 medewerkers
  • MT lid van het MT en van het MT+
  • Meegedacht over meerdere ontwikkeltrajecten
  • De HR taken in portefeuille, zoals re-integratie, werving, inhuur, ontwikkeling en ontslag
  • Vervanger van het afdelingshoofd Marketing en Communicatie a.i.

Interim Manager HRM bij GO! Kinderopvang met 51 locaties (augustus 2022 – feb 2023)

  • Verantwoordelijk voor de dagelijkse aansturing van het HR team (14 personen)
  • Als MT-lid mede verantwoordelijk voor de 3 speerpunten van de Raad van Toezicht
  • Actualiseren HR-bezetting en landschap

Interim Manager Communicatie bij de Zorggroep Apeldoorn (maart 2022 – juli 2022)

  • Verantwoordelijk voor de dagelijkse aansturing & inrichting van het team
  • Schrijven van een analyse & voorstel m.b.t. het takenpakket, de positionering, het imago, de omvang van het team en wat doen we wel en niet.
  • Strategisch adviseur m.b.t. de zwaardere zaken, zoals organisatieveranderingen, HR, Corona, benoemingen e.d.

Interim Manager HRenO & Communicatie bij Waterschap Zuiderzeeland (dec 2021 – feb 2022)

  • Verantwoordelijk voor de dagelijkse aansturing van beide teams
  • Duidelijkheid en rust gebracht in de taken en verantwoordelijkheden

Interim teammanager Bedrijfsvoering bij het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) te Groningen (april 2021 – januari 2022)

  • Verantwoordelijk voor de teams Managementondersteuners, Facilitair & Huisvesting en de steunpunten (22 fte)
  • Daarnaast verantwoordelijk voor 2 vakgebieden om op te zetten, namelijk het Archief en Informatiebeveiliging
  • Ook strategisch veranderadviseur voor de kwartiermaker Bedrijfsvoering om Bedrijfsvoering verder te vorm te geven en te professionaliseren, passend bij de fase van deze jonge overheidsorganisatie.

Interim hoofd Communicatie & senior adviseur bij Pleyade te Arnhem (aug 2020 – 18 maart 2021)

  • Coördinator van het team Communicatie
  • Advies opleveren over de positionering van het vak en het team Communicatie
  • Senior adviseur voor collega’s en strategische onderwerpen, zoals Corona en de middelenmix.

Interim Manager Business Support en MT lid bij Fudura te Zwolle (sept 2019 – januari 2020)

  • Aansturen en coaching van 13 professionals en 1 teamleider op het gebied van QHSE, inkoop & contractmanagement, communicatie, secretariële diensten, facilitair, ketenmanagement en project- en procesmanagement.
  • Jaarplan Fudura voor 2020 omzetten in concrete actieplannen voor deze afdeling
  • Verzorgen invulling vacatures en inhuur tijdelijke opdrachten
  • Sturing geven aan het optimaliseren van processen binnen Fudura, waaronder het inhuurproces.

Interim Teamleider Content bij de KNAW (Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen) te Amsterdam (april – oktober 2019)

  • Verantwoordelijk voor de dagelijkse aansturing van het team Content ( 7 fte) en de HR cyclus van dit team.
  • Positieve veranderingen gerealiseerd waaronder de positionering, de werkprocessen en de samenwerking binnen & buiten het team.

Eind 2018: een strategisch interim HR adviestraject voor de RID te Arnhem uitgevoerd waarbij ik scenario’s beschreven heb hoe om te gaan met de verschillende arbeidsvoorwaarden n.a.v. een fusie.

Afdelingsmanager Corporate Communicatie & Documentatie bij het Rijksinstituut voor de Volksgezondheid & Milieu (RIVM) de Bilt (dec 2015 – april 2018)

  • Verantwoordelijk voor de integratie van twee teams (Corporate Communicatie en Documentatie) tot 1 afdeling (45 fte). Daarnaast ook verantwoordelijk voor de dagelijkse aansturing van deze mensen, teambuilding, jaarplannen en budgetten.
  • Strategisch meegedacht over zaken, zoals de organisatiebrede invoering van Digitale Document Huishouding, het nieuwe Management Development Programma en HR-processen zoals in-door-uitstroom en werving & selectie.
  • Lid van de HR-Regiegroep Management Essentials Bedrijfsvoering om samen een managementopleiding te ontwikkelen en van de werkgroep die de maandelijkse bijeenkomsten organiseert voor alle managers en deze voorzien van interessante onderwerpen en sprekers.
  • Veel werving & selectie verricht i.v.m. optimaliseren teams.
  • Samen met het programma Digitale Document Huishouding verantwoordelijk voor de digitalisering van het papieren archief.

Stafmanager HR & Communicatie bij de Unit Bedrijfsvoering vd Belastingdienst/Centrale Administratie (okt 2013 – okt 2015)

  • Kwalitatief verbeteren van het team HR (12 fte) waaronder HR adviseurs, werving & selectie, Juridische zaken, personeelsadministratie en functiewegingfunctionarissen. Per 2014 ook voor het team Communicatie (6fte) verantwoordelijk geworden, gericht op interne communicatie, projectcommunicatie en verandercommunicatie.
  • Ontwikkeld en geïmplementeerd actueel HRM-beleid op gebied van werving & selectie, FunctieGebouwRijk, Pdirekt, functiewegingen en samenwerking met het Employability Center en andere belastingonderdelen.
  • Lid van het Unit Managementteam, HR, budget- en formatieverantwoordelijk.

Changemanager bij Coöperatie VGZ (interim opdracht van dec 2011 – sept 2013)

  • Opdracht: reorganiseren bestaande afdeling Interne communicatie volgens een Sociaal Plan en opnieuw opbouwen d.m.v. interne sollicitaties en werving & selectie. Ook d.m.v. lean de werkprocessen en werkhouding verbeterd.
  • Daarnaast een intern uitzendbureau opgezet waardoor divisies kwalitatief en kwantitatief passend communicatieadvies en -werk konden afnemen en dit proces geïmplementeerd.

Manager Communicatie & Merkmanagement bij Achmea Pensioenverzekeren (dec 2009 – aug 2011)

  • Veranderen unitafdeling Interne Communicatie naar divisieafdeling Communicatie & Merkmanagement
  • Adviseur, woordvoerder en projectleider voor directie, management en de zwaardere projecten
  • MT-lid + budget & HR-verantwoordelijke en lid van de Communicatietafel Achmea
  • Meehelpen de communicatiekolom te SENS-en (Lean), o.a.projectleider ‘communicatiemiddelen

daarvoor bij dezelfde werkgever: Teammanager Interne Communicatie bij Achmea Pensioenverzekeren (juni 2008 – dec 2009)

  • Oprichten en vormgeven nieuwe afdeling Interne Communicatie
  • Strategische communicatieadviseur voor directie, MT en de zwaardere projecten
  • Opstellen communicatie jaarplan plus ontwikkelen& implementeren optimale medialandschap
  • MT-lid en bijdragen aan marketing, divisiecommunicatie en corporate communicatie Achmea-breed

Senior adviseur bij de Politieacademie, Vitens en Raet (dec 2004 – juni 2008)

  • Verantwoordelijk voor intern- en extern communicatiebeleid, medialandschap en woordvoering
  • Adviseur voor Raad van Bestuur, directie, managers en communicatiecollega’s
  • Projectleider voor optimaliseren mediamix, lijncommunicatie + eindredacteur personeelsblad
  • Facilitator & dagvoorzitter bij leidinggevenden overleggen en verbeterprojecten

Teamleider Communicatie Services en MT-lid bij de Belastingdienst/Centrum voor ICT (dec 2001 – dec 2004)

  • Vanaf scratch opzetten, inrichten en managen van de nieuwe communicatie afdeling (35 mdw)
  • Verantwoordelijk voor werkverdeling, dagelijkse voortgang, planningen en budget

daarvoor bij dezelfde werkgever: Senior Communicatieadviseur bij de Belastingdienst/Centrum voor ICT  (dec 2000 – dec 2001)

  • Adviseur voor directie en decentrale communicatie collega’s en projectleider van diverse trajecten
  • Opdrachtgever externe communicatie naar externe bureaus en leveranciers
  • Als verandercommunicatie adviseur, gezamenlijk groot verandertraject mbv middelen en mensen opgezet, naast de reguliere interne communicatie.

Communicatieadviseur bij Centric (juni 1999  –  dec 2000)

  • Verantwoordelijk voor de operationele, tactische en strategische communicatie van alle modaliteiten. Afdeling opgezet.

Young Professional bij Cap Gemini (okt 1997- mei 1999)

  • Als Young Professional detacheringopdrachten uitgevoerd, gericht op het toen opkomende internet en intranet, bij klanten, zoals Sdu Uitgevers, Interpolis en CBI. Daarna ontwikkeld naar tester & testcoördinator i.v.m. de overgang naar y2000.

Overig

Deze nevenactiviteiten verricht ik in deeltijd, naast de bedrijfsvoering van Van Sichem Management

  • Leider van het voetbalteam van mijn zoon (2021 – heden)
  • Assessor Communicatie bij CommTop, QRM en Bureau Sterk. Gecertificeerd op NLQF niveau 7 : Hoofd Communicatie (juli 2018 – heden)
  • Examinator D (Hoofd Communicatie & Communicatie strateeg) bij SRM te Amsterdam (2018 – heden) 
  • Lid van het Ouderpanel en de PR-Commissie van de Sjofar Prinses Beatrix School (2015 – 2020)
  • Examinator C (Senior Communicatie adviseur) bij van der Hilst te Amersfoort (2008 – 2014)

In studietijd lid geweest van bestuur Studentenvereniging voor Overheids- en Bedrijfscommunicatie (SVOB), haar praktijkdagencommissie en de Jongeren Commerciële Club Groningen (1992 – 1997). Vanaf mijn 15e bijbanen gehad, zoals vakkenvuller, intercedente, schoonmaakster in het ziekenhuis, datatypiste en 008-telefoniste.

Hobby’s: Aquasporten, Cabaret, Bioscoop, Uit eten en mijn gezin.